OPIS
PRODUKTU
DIAGNOSTYKA UKŁADU WTRYSKOWEGO KE-JETRONIC
Poradnik Serwisowy nr. 3/2005 sprzedawany za pośrednictwem księgarni www.motowiedza.pl
Kompendium praktycznej wiedzy warsztatowej
Od kilku lat spory procent sprowadzonych do Polski z zagranicy używanych samochodów stanowią auta wyposażone w różne wersje układu wtryskowego typu KE Są to z reguły dziesięcioletnie lub nawet starsze samochody, takich marek jak np.: Mercedes, Audi, VW, BMW, Ford, Rolls-Royce, Nissan. Znajdują one nabywców ze względu na stosunkowo niską cenę oraz dobry lub nawet bardzo dobry stan techniczny, bogate wyposażenie dodatkowe i prestiż marki. Niestety w przypadku wystąpienia usterki w tych samochodach warsztaty nie zawsze potrafią sobie poradzić z jej lokalizacją i usunięciem
Ten numer poradnika jest poświęcony jednemu tematowi: diagnozowanie mechaniczno-elektronicznych układów wtryskowych typu KE
W poradniku opisano:
· procedury sprawdzania ciśnienia paliwa i szczelności układu paliwowego
· pomiar wydatku dławika (dyszy) w rozdzielaczu paliwa
· procedury sprawdzania elementów elektrycznych urządzenia wtryskowego KE
· procedury sprawdzania sterowania wtryskiwaczem rozruchowym
· procedury sprawdzania stabilizacji i elektronicznej regulacji biegu jałowego
· procedury sprawdzania regulacji lambda i sondy lambda
1. Typowe niedomagania układu KE-Jetronic
Rys. 1.1.Schemat ogólny układu KE-Jetronic
2. Narzędzia
Rys. 2.1. Zestaw Jetronic KDJE-K 100 firmy Bosch
Rys. 2.3. Zestaw LR180/2 firmy Leitenberger
Rys. 2.4. Zestaw Jetronik SK polskiej firmy HP
3. Silnik 102.961
· Cechy pojazdu
· Cechy układu wtryskowego
3.1. Układ paliwowy i elektryczny, działanie
· Pompa paliwa
· Przekaźnik pompy paliwa
· Przekaźnik przepięciowy
· Czujnik temperatury płynu chłodzącego
· Elektroniczny sterownik
· Wtryskiwacz rozruchu
· Urządzenie biegu jałowego
Rys. 3.1. Schemat układu KE-Jetronic montowanego w silnikach 102.961 samochodów
Mercedes-Benz
Rys. 3.2. Sprawdzanie współpracy dźwigni przepływomierza i tłoka sterującego w rozdzielaczu paliwa
3.2. Sprawdzanie ciśnienia paliwa i szczelności układu
· Diagnostyka organoleptyczna
· Podłączenie urządzenia do pomiaru ciśnienia
· Pomiar ciśnienia paliwa
Rys. 3.4. Urządzenie do pomiaru ciśnienia
Rys. 3.5. Miejsca podłączenia manometru do rozdzielacza paliwa
Rys. 3.6. Wtyczka nastawnika elektrohydraulicznego
Rys. 3.7. Zmostkowanie styków we wtyczce przełącznika przepustnicy od strony sterownika
Rys. 3.8. Zasymulowanie niskiej temperatury silnika za pomocą rezystora pokazanego strzałką
Rys. 3.9. Przeponowy regulator ciśnienia zmienia wielkość ciśnienia w układzie
Rys. 3.10. Miejsce podłączenia dodatkowego przewodu do kontroli dławika w rozdzielaczu paliwa
Rys. 3.11. Schemat funkcjonalny mechanicznego wtrysku paliwa z elektroniczną korekcją dawki
3.3. Pomiar przepustowości dławika w rozdzielaczu
3.4. Sprawdzanie elementów układu elektrycznego KE-Jetronic
Rys. 3.12. Schemat ideowy mechanicznego wtrysku paliwa z elektryczną korekcją dawki
Rys. 3.13.Charakterystyka zmian oporności elementu pomiarowego w funkcji temperatury płyn/powietrze
Rys. 3.14. Podłączenie miernika do wtyczki złącza elektrohydraulicznego
Rys. 3.15. Schemat elektryczny tempomatu, stosowanego w samochodach 201.024
3.5. Sprawdzanie urządzenia rozruchowego
· Sprawdzanie ciśnienia paliwa i wewnętrznej szczelności
· Sprawdzanie punktu odłączania regulatora biegu jałowego
· Sprawdzanie działania i szczelności wtryskiwacza rozruchowego
· Sprawdzanie wzbogacenia po uruchomieniu silnika
Rys. 3.16. Sprawdzanie odcinania paliwa w fazie hamowania silnikiem
3.6. Sprawdzanie sterowania wtryskiwaczem rozruchowym
· Sprawdzanie przy temperaturze płynu chłodzącego poniżej +5ºC
Rys. 3.17. Schemat działania układu stabilizacji obrotu biegu jałowego w pojazdach z automatyczną skrzynią biegów i sprężarką układu klimatyzacji
Rys. 3.18. Wyłącznik termiczno- czasowy sterujący pracą wtryskiwacza rozruchowego
Rys. 3.19. Schemat elektryczny układu klimatyzacji
Rys. 3.20. Lokalizacja zaworów przełączających
Rys. 3.21. Schemat elektryczny układu sterowania automatyczną skrzynią biegów
· Sprawdzanie przy temperaturze płynu chłodzącej powyżej 5°C
3.7. Sprawdzanie układu stabilizacji biegu jałowego
· Silniki ze sprężarką klimatyzacji
· Samochody z automatyczną skrzynią biegów
3.8. Parametry sprawdzania i regulowania silnika 102.961
4. Silnik 102.962 Std./NV bez klimatyzacji
· Cechy pojazdu
· Cechy układu wtryskowego
4.1. Układ paliwowy i elektryczny , działanie
· Pompa paliwa
· Przekaźnik pompy paliwa
· Sterowanie wtryskiwaczem rozruchowym
· Przekaźnik przepięciowy
· Czujnik temperatury płynu chłodzącego
· Elektroniczny sterownik
· Wtryskiwacz rozruchowy
· Urządzenie biegu jałowego
4.2. Sprawdzanie ciśnienia paliwa i szczelności
4.3. Sprawdzanie elementów układu elektrycznego KE-Jetronic
4.4. Sprawdzanie urządzenia rozruchowego
· Sprawdzanie ciśnienia paliwa i szczelności
· Sprawdzanie działania i szczelności wtryskiwacza rozruchowego
· Sprawdzanie wzbogacenia po uruchomieniu silnika
Rys. 4.1. Schemat elektryczny silnika 102.962
4.5. Sprawdzanie sterowania wtryskiwaczem rozruchowym
4.6. Parametry sprawdzane i regulowane silnika 102.962 Std/NV (Std) bez sprężarki klimatyzacji
5. Silnik 102.962 Std./NV ze sprężarką klimatyzacji
· Cechy pojazdu
· Cechy układu wtryskowego
5.1. Układ paliwowy i elektryczny działanie
· Przekaźnik przepięciowy
· Czujnik temperatury płynu chłodzącego
· Elektroniczny sterownik
· Ograniczenie maksymalnej prędkości obrotowej silnika
· Elektroniczna regulacja prędkości obrotowej biegu jałowego
· Nastawnik biegu jałowego
· Stabilizacja prędkości obrotowej dla silników ze sprężarką klimatyzacji
· Stabilizacja prędkości obrotowej dla silników z automatyczną skrzynią biegów
5.2. Sprawdzanie ciśnienia paliwa i szczelności
Rys. 5.1. Schemat połączeń elektrycznych silnika 102.962 ze sprężarką klimatyzacji
Rys. 5.2. Schemat połączeń elektrycznych silnika 102.962 ze sprężarką klimatyzacji i automatyczną skrzynią biegów
5.3. Sprawdzanie elementów układu elektrycznego KE-Jetronic
5.4. Sprawdzenie urządzenia rozruchowego
5.5. Sprawdzanie sterowania wtryskiwaczem rozruchowym
Rys. 5.3. Nastawnik biegu jałowego silnika
5.6. Sprawdzanie elektronicznej regulacji biegu jałowego
5.7. Parametry sprawdzane i regulowane w silniku 102.962 Std/NV ze sprężarką klimatyzacji
6. Silnik 102.962 NV (RUF/KAT)
· Cechy pojazdu
· Cechy układu wtryskowego
6.1. Układ paliwowy i elektryczny, działanie
· Pompa paliwa
· Przekaźnik pompy paliwa
· Sterowanie wtryskiwaczem rozruchowym
Rys. 6.1. Schemat funkcjonowania regulacji lambda, układu pochłaniania oparów paliwa ze zbiornika paliwa, przestawiania zapłonu
Rys. 6.2. Schemat elektryczny urządzenia wtryskowego KE z mechaniczną skrzynią biegów
6.1.1. Elementy układu elektrycznego i ich działanie – wersja KAT
· Przekaźnik przepięciowy
· Czujnik temperatury płynu chłodzącego
· Elektroniczny sterownik
· Wzbogacanie przy całkowitym obciążeniu
· Ograniczenie maksymalnej prędkości obrotowej silnika
· Elektroniczna regulacja prędkości obrotowej biegu jałowego
· Nastawnik biegu jałowego
· Stabilizacja prędkości obrotowej przy silnikach ze sprężarką klimatyzacji
· Stabilizacja prędkości obrotowej przy silnikach z automatyczną skrzynią biegów
6.1.2. Elementy układu elektrycznego i ich działanie – wersja RUF
6.2. Sprawdzanie ciśnienia paliwa i szczelności układu
6.3. Sprawdzanie elementów układu elektrycznego KE-Jetronic
6.4. Sprawdzanie urządzenia rozruchowego
· Sprawdzanie ciśnienia paliwa i szczelności
· Sprawdzanie działania wtryskiwacza rozruchowego i szczelności
· Sprawdzanie wzbogacenia po rozruchu
Rys. 6.3. Układ wzbogacenia mieszanki po rozruchu silnika
Rys. 6.4. Schemat elektryczny układu sterowania wtryskiwaczem rozruchowym
Rys. 6.5. Schemat elektryczny układu elektronicznej regulacji biegu jałowego
6.5. Sprawdzanie sterowania wtryskiwaczem rozruchowym
6.6. Sprawdzanie elektrycznej regulacji biegu jałowego
6.7. Sprawdzanie regulacji lambda
· Sprawdzanie regulacji lambda KAT
· Sprawdzanie sondy lambda
Rys. 6.6. Regulacja składu mieszanki
Rys. 6.7. Układ elektryczny sondy lambda
6.8. Parametry sprawdzane i regulowane silnika 102.962 NV (RUF/KAT)
7. Silnik 102.962 RUF/KAT
· Cechy pojazdu
· Cechy układu wtryskowego
7.1. Układ paliwowy i elektryczny, działanie
· Pompa paliwa
· Przekaźnik pompy paliwa
· Sterowanie wtryskiwaczem rozruchowym
· Rozdzielacz paliwa